Внедрение цифровых технологий в управление операционной деятельностью государственных и муниципальных предприятий: вызовы и перспективы
Аннотация
Введение. Цифровая трансформация государственного управления в России представляет собой многоаспектный процесс, характеризующийся переходом от модели электронного правительства к концепции «государства как платформы». Несмотря на значительные инвестиции и стратегические инициативы в рамках национальной программы «Цифровая экономика», сохраняются существенные вызовы, включая нормативно-правовые ограничения, недостаточную интероперабельность информационных систем и дефицит цифровых компетенций у государственных служащих.
Цель. Комплексный анализ процессов цифровой трансформации государственного управления в России.
Методы. Системный подход к анализу процессов цифровой трансформации государственного управления, сочетающий институциональный, технологический и организационный аспекты реализации национальной программы «Цифровая экономика РФ». Исследование опирается на кон-цепцию уровней цифровой зрелости и теорию перехода от электронного правительства к «умному правительству».
Результаты. Выявлены ключевые тенденции цифровизации государственного управления, включая формирование Национальной системы управления данными, внедрение платформенных решений и развитие суперсервисов. Определены пять уровней цифровой зрелости государ-ственного управления, от базовой информатизации до полноценного «умного правительства». Установлено, что эффективность цифровой трансформации определяется не только технологическими инновациями, но и институциональными изменениями, включая совершенствование нормативно-правовой базы и развитие цифровых компетенций. Разработаны рекомендации по совершенствованию механизмов цифровизации государственных и муниципальных услуг, включая внедрение сбалансированной системы показателей для оценки эффективности цифровой трансформации, поэтапную стратегию внедрения цифровых инструментов и создание единой цифровой экосистемы государственного управления.
Выводы. Успешная цифровая трансформация государственного управления требует комплексного подхода, учитывающего технологические, организационные, правовые и социокультурные аспекты. Ключевыми факторами успеха выступают согласованность законодательной базы с темпами технологического развития, интеграция информационных систем различных ведомств и уровней власти, развитие цифровых компетенций государственных служащих, обеспечение информационной безопасности и формирование культуры использования данных при принятии управленческих решений. Переход к модели «государства как платформы» позволит преодолеть межведомственную разобщенность и создать интегрированную систему цифровых сервисов, повышающую качество государственного управления и удовлетворенность граждан государственными услугами.
© Гребенник П. Ю., 2025
Implementation of digital technologies in the management of operational activities of state and municipal enterprises: challenges and prospects
page. 282-293
Abstract
Introduction. The digital transformation of public administration in Russia is a multidimensional process characterized by the transition from the e-government model to the concept of "the state as a platform." Despite significant investments and strategic initiatives under the national Digital Economy program, significant challenges remain, including regulatory constraints, insufficient interoperability of information systems, and a shortage of digital competencies among government employees.
Purpose. A comprehensive analysis of the processes of digital transformation of public administration in Russia.
Methods. A systematic approach to the analysis of the processes of digital transformation of public administration, combining institutional, technological and organizational aspects of the implementation of the national program "Digital Economy of the Russian Federation". The study is based on the concept of levels of digital maturity and the theory of transition from e-government to "smart government".
Results. Key trends in the digitalization of public administration have been identified, including the formation of a National Data Management System, the introduction of platform solutions, and the development of superservices. Five levels of digital maturity of public administration have been identified, from basic informatization to a full-fledged "smart government". It has been established that the effectiveness of digital transformation is determined not only by technological innovations, but also by institutional changes, including the improvement of the regulatory framework and the development of digital competencies. Recommendations have been developed to improve the mechanisms of digitalization of state and municipal services, including the introduction of a balanced scorecard to assess the effectiveness of digital transformation, a phased strategy for the introduction of digital tools and the creation of a unified digital ecosystem of public administration.
Conclusions. Successful digital transformation of public administration requires an integrated approach that takes into account technological, organizational, legal and socio-cultural aspects. The key success factors are the consistency of the legislative framework with the pace of technological development, the integration of information systems of various departments and levels of government, the development of digital competencies of civil servants, ensuring information security and the formation of a culture of using data in making managerial decisions. The transition to the "state as a platform" model will make it possible to overcome interdepartmental disunity and create an integrated system of digital services that improves the quality of public administration and citizens' satisfaction with public services.